U bent ZZP’er en u twijfelt over het belang van een website en internet marketing voor uw bedrijf? Uit onderzoek in opdracht van het SIDN is gebleken dat het hebben van een website, met daarbij de uitrol van slimme marketing, kan bijdragen aan een flinke omzetstijging! Uit onderzoek van SIDN blijkt dat ZZP’ers in Nederland gemiddeld €22.500,- extra omzet per jaar binnen halen via hun website. Dit is dus een belangrijk en effectief kanaal met een relatief lage investering.

Nog niet alle ZZP’ers zijn overtuigt van de kracht van online. Op dit moment hebben 95% van alle ZZP’ers namelijk een website. Dit terwijl toch uit het onderzoek blijkt dat het hebben van een website voor meer opdrachten zorgt. Uit het onderzoek blijkt dat ZZP’ers met een website 84% van alle nieuwe opdrachten via de website binnen halen. Van alle ZZP’ers met een website gebruikt 91% de website om ook online goed gevonden te worden.

Ondanks deze overtuigende cijfers zijn er nog veel ZZP’ers die nog geen website hebben, of de online kansen nog niet optimaal benutten. Als je de websites van ZZP’ers met elkaar vergelijkt komen er al snel duidelijke verschillen naar voren. Verschillen die direct het online succes bepalen. Om de online presentatie van u als ZZP’er nog verder te ontwikkelen hebben onderstaande succesfactoren een belangrijke invloed:

1. Online promotie maken

Ruim de helft van alle (online) succesvolle ZZP’ers maakt gebruik van online promotie. Met name het vergroten van de vindbaarheid in Google is hierbij zeer populair. Men laat de website optimaliseren (SEO) om zo bovenaan in Google te komen op belangrijke zoekwoorden. Daarnaast passen ook veel ZZP’ers advertenties in Google (Google Ads) toe voor het online succes.

2. Blijf up-to-date

Het hebben van een website is stap één. Het onderhouden van een website is vaak de lastigste stap. Van de ZZP’ers die online succesvol actief zijn past 56% de website wekelijks tot maandelijks aan. Dit betekent ook dat de informatie bruikbaar en relevant blijft, maar ook Google waardeert de updates aan uw website. Daarnaast zorgt het up-to-date houden van uw website voor meer geloofwaardigheid. U haakt toch ook af als u ziet dat het laatste nieuws al meer dan een jaar oud is?

3. Uw bezoekers zijn ook mobiel

U kunt tegenwoordig niet meer zonder mobiel, uw klanten dus ook niet. Maak daarom uw website mobielvriendelijk. Dit zorgt ervoor dat u ook profiteert van alle mobiele ontwikkelingen in de markt. Daarnaast verbetert het ook uw vindbaarheid. Als uw website niet mobielvriendelijk is, zal Google dit namelijk bestraffen.

4. Wees ‘sociaal’

Zit u op Twitter? Heeft u een Facebook pagina? Is uw Google Mijn Bedrijf profiel up-to-date? Naast uw website zijn er online talloze mogelijkheden om u goed te profileren. Door het goed inzetten van social media kunt u al snel uw bezoekersaantallen van uw website verder vergroten.

5. Analyseer uw online succes

Uit onderzoek van SIDN is dus gebleken dat het hebben van een goede website opdrachten oplevert. Maar hoe groot is uw online succes? Het online succes is eenvoudig te analyseren op basis van Google Analytics. Deze gratis bezoekersteller geeft u compleet inzicht in het bezoekersgedrag van uw bezoekers, maar laat ook zien hoe zij op uw website terecht zijn gekomen. Zo kunt u precies analyseren welke inspanningen, welke resultaten opleveren.

Daarnaast kunt u tegenwoordig aan de hand van onze lead generation software LeadsTracker ook zien welke bedrijven er op uw website hebben gezeten. Een interessante tool voor bedrijven die business-to-business opereren. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat slechts 5% van alle bezoekers ook daadwerkelijk contact met u opneemt, door middel van LeadsTracker ziet u nu dus ook wie die andere 95% van uw website bezoekers zijn!

Online strategie: een mix van alles

Gebruikt u alle online ontwikkelingen al optimaal? Bent u één van die succesvolle online ZZP’ers of ziet u nog wel wat kansen voor verbetering? Benut alle online mogelijkheden en bepaal uw online strategie. Uw online strategie is het fundament voor al uw online activiteiten. Vanuit uw budget, doelen en wensen worden de juiste inzet van social media, SEO, Ads en conversie optimalisatie ingevuld.

Benieuwd naar de verbeterpunten voor uw onderneming? Vraag direct een gratis SEO scan aan en ontdek direct waar voor u nog online kansen liggen!

Bronnen / meer informatie?

– Vraag uw SEO Scan aan!
Bron: Onderzoek SIDN