mode riemenVeel meer omzet en veel minder geld naar Google Ads. Dat is het resultaat van twee jaar samenwerking tussen de Wijk en Aalburgse webshop Moderiemen.nl en het Veense online marketing bureau HV Media. Henri Verhagen en Judith Roovers vertellen hun succesverhaal.

Wanneer je in Google op ‘riemen’ zoekt, verschijnt moderiemen.nl hoog op de eerste pagina in de zoekresultaten. De lokale onderneming laat grootmachten als de Bijenkorf, Wehkamp en Zalando ver achter zich en trekt meer en meer kopende consumenten. De hoofdreden: de goede vindbaarheid via Google. Een resultaat dat Judith Roovers bereikte doordat Henri Verhagen van HV Media haar website optimaliseerde.

Door het goede resultaat verdient de investering zichzelf meer dan terug”, concludeert Judith. “Het hoeft echt niet duur, groot en ingewikkeld, dat heeft Henri wel bewezen.” Hij werkt slechts vier uur per maand aan moderiemen.nl. Hij heeft de teksten herschreven volgens de spelregels van Google, maakte nieuwe zoekcategorieën en verbeterde de techniek achter de webshop, zodat deze bijvoorbeeld sneller laadt. Allemaal zaken die Google meeweegt bij de notering.

“Door het goede resultaat verdient de investering zichzelf meer dan terug”

Goed scoren

HV Media pakte de optimalisatie systematisch aan. Judith gaf aan op welke zoekwoorden ze goed wilde scoren en Henri inventariseerde de aanverwante zoekwoorden. “Hij stuurde op zoekwoorden en teksten waar wij zelf in eerste instantie niet direct op zouden sturen. Dat komt doordat hij anders kijkt en andere tekortkomingen en pluspunten ontdekte. Dat werkte heel goed.”

Henri begon met de verbetering van het resultaat bij specifieke termen zoals ‘zwarte riem kopen’, omdat hier weinig concurrentie op was. “Je komt dan sneller bovenaan”, zegt Henri, “en je hebt meteen ook grote kans dat de klant bij jou slaagt, vanwege de gerichte zoekopdracht.” Als laatste heeft HV Media de algemene termen opgepakt, zoals ‘riem’ en ‘riemen online kopen’.

Daarbij keek Henri ook naar de concurrentie. Judith: “Het was nooit mijn doel om hoger dan een groot warenhuis te komen, want ik dacht dat dat niet mogelijk was. Henri nam hen wel mee in zijn onderzoek. Nu staan we in veel gevallen inderdaad hoger.” Judith kan inloggen op de portal van HV Media en daar real time zien hoe moderiemen.nl scoort op de verschillende zoektermen. Henri houdt dit zelf ook actief in de gaten.

Minder advertentie uitgaven

Terwijl het aantal kopende bezoekers fors is gestegen, zijn Judiths uitgaven aan Google Ads met veertig procent gedaald. Een ontwikkeling waar ze erg over te spreken is: “Je kunt wel in Google Ads investeren, maar voor je het weet loop je erop leeg omdat je per klik betaalt. Soms tref je ook nog eens de verkeerde bezoekers. Als je Google Ads niet helemaal goed inricht, kan het gebeuren dat mensen die een hondenriem zoeken op mijn site komen. Hun klik kost mij geld zonder dat het iets oplevert.” Samen met Henri heeft ze daarom de inrichting van Google Ads verbeterd. Daarnaast investeert ze minder in Google Ads omdat ze inmiddels op veel zoekwoorden organisch al bovenaan staat, en dat is nu gratis.

“Mijn adverteer uitgaven zijn met meer dan 40% gedaald, terwijl mijn omzet alleen maar is gestegen!”

Juiste bezoekers

Sinds moderiemen.nl met HV Media samenwerkt, is het aantal bezoekers dat na één klik al afhaakt aanzienlijk gedaald. “Dat betekent dat we nu echt de juiste bezoekers trekken. Mensen die een riem willen kopen.” Dat is terug te zien in de groeiende omzet.

Judith is uiterst tevreden over de samenwerking met Henri. Eerder werkte ze voor de optimalisatie van haar webshop met een grote firma, wat slecht beviel. “We zaten vast aan een jaarcontract met hoge vaste kosten en konden geen kant op toen de resultaten niet waren wat we ervan hadden verwacht”, herinnert Judith. Hoe anders is dat met HV Media. “Henri past binnen een bedrijf als het onze. Ik wil gewoon aan tafel zitten met iemand die mijn taal spreekt, en dat doet Henri. Het is fijn om met hem samen te werken. Hij doet zich niet groter voor dan hij is, en hij is eerlijk. Dat zegt hij ook gewoon, hij blijft niet factureren als er geen werk is. Hij doet gewoon precies wat je zoekt. Hij kijkt verder dan alleen het optimaliseren van posities in Google. Henri is een sparringpartner voor al je online zaken. Zijn doel is niet alleen hoger in Google komen, maar hij zorgt er ook voor dat je echt meer omzet uit je winkel haalt. Dat is top!”

Feiten en cijfers over deze SEO case

40%
minder marketing kosten.

3.982
extra maandelijkse website bezoekers.

23
zoekwoorden op 1e positie in Google.

Riemen resultaat Google