“Like, Share & Win”, wie kent de actie niet? Steeds meer bedrijven stoeien met Facebook. Want hoe krijgt u nu meer likes op uw Facebook pagina? Maar hoe zorg ik er voor dat mijn Facebook nu ook eens voor omzet zorgt? Vragen over actie en interactie op Facebook worden steeds meer gesteld. Het geheim zit hem in een gedegen Facebook strategie.
Een Facebook strategie kan diverse vormen aannemen. Iedere Facebook actie heeft namelijk zijn eigen doel om te bereiken, zoals:
- Meer interactie krijgen. (een intensieve actie die erg laagdrempelig is)
- Boost creatie. (ervoor zorgen dat mensen over uw merk praten)
- Kans om uw (nieuwe) producten te laten zien.
- Gegevens verzamelen over uw klanten. (wie zijn ze, wat interesseert ze en wat vinden zij leuk?)
- Naamsbekendheid vergroten en likes creëren.
Een gedegen Facebook strategie begint bij een goede voorbereiding. Daarom hierbij 5 stappen die van uw Facebook actie een geslaagde Facebook actie kunnen maken!
Inhoudsopgave
Stap 1: Doelstelling
Er wordt heel wat met hagel geschoten op Facebook. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om voorafgaand eens goed na te denken over uw doelstelling. Wat wilt u bereiken met uw Facebook actie? Bovenstaande doelen kunnen hierbij een handvat zijn. Wilt u meer likes of meer interactie? Wilt u bestaande klanten bereiken of juist potentiële klanten bereiken? Welke actie sluit het beste aan op uw doelgroep.
Stap 2: Voorbereiding
Vaak wordt er van alles zomaar op Facebook gezet, zonder dat men rekening houdt met de Facebook richtlijnen. Lees daarom voor uw Facebook actie eerst eens goed de Facebook richtlijnen door die Facebook heeft vastgesteld voor promotionele activiteiten. Neem daarbij in de voorbereiding ook veel helderheid mee. Zorg dat het voor uw bezoekers duidelijk is wat u van hen verwacht. Als u bijvoorbeeld een foto-actie start, zorg er dan voor dat er meerdere manieren zijn om de foto door te sturen en communiceer dit duidelijk bij uw Facebook actie. Werk daarnaast ook met voorbeelden van inzendingen, om zo een goed voorbeeld te hebben.
Stap 3: Plan & Communiceer
Een Facebook actie moet natuurlijk goed gecommuniceerd worden naar uw achterban. Zorg er daarom voor dat u uw berichten op een tijdlijn helder stelt. Wanneer gaat u wat communiceren? Wanneer plaatst u een reminder? Waar plaatst u een reminder? Bereid jezelf voor op positieve en negatieve reacties. Om een extra boost aan uw Facebook actie te geven is het ook verstandig om een Facebook campagne te starten. Met wat Facebook advertentiebudget kunt u uw Facebook actie zo goed onder de aandacht brengen bij uw doelgroep.
Stap 4: Opvolgen
Verlies tijdens en na de actie uw doelstelling niet uit het oog. Bij een prijsvraag wordt vaak alleen aandacht geschonken aan de winnaar van een actie, terwijl de deelnemers net zo belangrijk zijn. Zorg dus voor een goede opvolging, om zo alle deelnemers tevreden te stellen en zodat zij er een goed gevoel aan over houden. Dit kan door middel van een eenvoudig bedankje of een “troostprijs” of “tweede prijs”. Ook kortingen of aanbiedingen specifiek voor deelnemers werken hierbij erg goed.
Stap 5: Evalueer
Als de Facebook actie ten einde is gekomen, is het belangrijk om de actie goed te evalueren. Controleer wat beter kon. De verbeterpunten, kunnen in de toekomst weer goed van pas komen bij een volgende wedstrijd of Facebook actie. Ook is het leuk om bij een nieuwe actie te verwijzen naar het succes van voorgaande acties. Dit is een ideaal middel om de binding van uw merk te vergroten.
Wat zijn uw ervaringen met een Facebook strategie of actie? Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Bel dan gerust eens 0416 531034 en neem contact op met onze specialisten!