Google heeft een paar weken geleden een nieuwe update aangekondigd. Google wil het gebruik van pop-ups gaan aanpakken. Maar wat heeft dit nu voor gevolgen voor uw website? En wat is zo’n pop-up nu precies? En waarom pakt Google het gebruik van pop-ups aan? En komt u nog bovenaan in Google met pop-ups in uw website?
Inhoudsopgave
Wat is een pop-up?
Pop-ups zijn een soort van advertenties/banners die spontaan op het scherm verschijnen. Vaak op een zeer prominente plaats. Echter hanteert Google wel een verschil binnen pop-ups. De algemene pop-ups die over content vallen en hiermee commerciele bedoelingen hebben zullen vanaf 2017 dus worden aangepakt. Maar ook heeft Google het over “intrusive interstitials”.
Wat zijn ‘intrusive interstitials’?
Google maakt het onderscheid tussen normale pop-ups en opdringerige pop-ups, de vrije vertaling van ‘intrusive interstitials’. Als een pop-up over de teksten en foto’s verschijnt en direct na het openen van een pagina of zonder actie tijdens het bezoeken van de website wordt geopend, vindt Google de pop-up opdringerig. Ook advertenties die worden geplaatst over content heen en moeten worden weggeklikt om een artikel te kunnen lezen, worden met deze update aangepakt. Maar zien we dan vanaf 2017 helemaal geen pop-ups meer?
Pop-ups met een functie
Niet alle pop-ups zullen direct worden aangepakt door Google. Pop-ups die wettelijk verplicht zijn, denk aan een leeftijdscontrole of bijvoorbeeld cookiemeldingen, zullen namelijk een uitzondering zijn. Ook kleine en niet opdringerige pop-ups zijn een uitzondering. Een chatvenster of venster voor het inschrijven op een nieuwsbrief zal dus, vooralsnog, niet worden aangepakt. Waar de precieze grens zal liggen voor opdringerige pop-up en niet opdringerig, dat zal altijd gissen blijven.
Waarom pakt Google pop-ups aan?
Boeken worden vol geschreven over de werkwijze van Google. Hierin worden vaak “de geheimen van Google ontrafeld”. In veel gevallen is het echter een kwestie van het gebruik van boeren verstand. Google is een zoekmachine die altijd de meest waardevolle en relevante informatie wil tonen aan de zoekende gebruiker. Daarnaast wil Google dat de zoeker dus snel vindt wat hij of zij zoekt. Google gebruikt slimme strategieën om zo de meest kwalitatieve content hoog te laten scoren in de zoekmachine. Hier houdt Google ook rekening met irritatiefactoren van haar gebruikers. Als u dus op uw mobiele telefoon zoekt naar informatie en u komt op een website die niet mobielvriendelijk is, is dit storend. Om die rede heeft Google eerder het mobielvriendelijk zijn van een website al flink aangepakt in haar updates. Als een gebruik informatie zoekt en deze moet eerst pop-ups weg klikken om de informatie te kunnen bereiken, is dit ook een irritatiefactor. Door pop-ups in de Google update aan te pakken, wordt het zoeken van de Google gebruikers dus nog toegankelijker gemaakt. Google past haar normen en waarden niet aan om het u als ondernemer zo lastig mogelijk te maken, maar om haar eigen gebruikers zoveel mogelijk tegemoet te komen.
Wat moet u nu doen?
Gebruikt u in uw website pop-ups? Pas hiermee op. Vanaf 10 januari 2017 zal Google dit namelijk meenemen als een ‘rankingfactor’. Probeer dus de informatie die nu in een pop-up staat op een andere prominente plaats in uw webdesign te verwerken. Maar denk hierbij ook aan de toegevoegde waarde voor uw bezoekers. Naast het feit dat Google vanaf januari de pop-ups niet meer waardeert, is er namelijk nog één belangrijke rede om af te rekenen met pop-ups: uw bezoekers zien pop-ups als opdringerig en irritant… En u wilt toch ook dat uw website bezoekers een positief gevoel hebben over het bezoeken aan uw website?