Customer engagementCustomer engagement is het creëren van betrokkenheid bij uw klanten. Maar hoe zorgt u voor de betrokkenheid bij uw klanten? Hoe zorgt u voor een groep met klanten die loyaal zijn aan uw organisatie? Wij hebben 5 eenvoudige tips om de loyaliteit van uw klanten te bevorderen.

  1. Inspelen op behoefte

Effectieve marketing is het inspelen op behoefte van de doelgroep. De klant moet weinig moeite hoeven te doen om de boodschap te ontvangen, hij moet deze bedrijven en hierop actie kunnen ondernemen. Op de juiste plaats, de juiste tijd en met de juiste boodschap. Geen lange verkoopverhalen, maar korte en bondige updates met daarin de belangrijkste unique selling points. Probeer daarnaast de boodschap af te stemmen op uw doelgroep.

  1. Voldoe aan verwachtingen

Zoals eerder gezegd: communiceer de juiste boodschap, op het juiste moment en in het juiste kanaal. Klanten voelen zich betrokken bij uw product of dienst als hun verwachtingen uitkomen. Om een relevant aanbod te kunnen doen is het dus belangrijk om een goed beeld te hebben van de verwachtingen van de klant. Verzamel daarvoor zoveel mogelijk informatie. Hier zijn handige tools voor om binnen social media te kijken naar het gedetailleerde profiel van uw volgers of om te kijken via welke zoekterm zij op uw website terecht zijn gekomen. Welke taal spreekt uw klant? Op een pagina die “bovenaan in Google” heet, is het niet verstandig om inhoudelijk vakkennis te delen over SEO. Dat is niet de taal waar de bezoeker in spreekt. Deze klant hoort liever de boodschap in de trend van:”Snel en voordelig bovenaan in Google, zonder technisch gedoe!”

  1. Communicatiekracht van autoriteiten

Wat werkt er beter? Dat een bekende tegen u zegt:”Je moet dit product kopen, dit is echt een goed product.” of dat u door de winkel loopt en de verkoper deze boodschap doorgeeft? Uiteraard de bekende bron, hij wordt namelijk gezien als een autoriteit. Autoriteiten zijn er in alle soorten en maten, websites, personen, tijdschriften etc. Herken en erken autoriteiten van uw doelgroep. Analyseer welke autoriteiten uw doelgroep heeft en speel hier op in. Dit door deze autoriteit uw boodschap te laten verspreiden. Dit vergroot het vertrouwen vanuit de bezoeker.

  1. Communities

Werk met uw website of webshop hard aan de social media marketing. Met een sterke social media strategie kunt u actief aanwezig zijn op Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn of andere specifieke forums. Wees transparant en open de dialoog met uw doelgroep. Spreek in de taal van de communitie en zorg dat u wordt gezien als de “expert” op het gebied wat speelt binnen de communitie. Dit vergroot het vertrouwen van uw expertise.

  1. Analyseer

Analyseer alle stappen die u maakt in de richting van uw customer engagement. Denk groot, maar begin klein. Werk met uitgebreide statistieken en analyses. Bekijk uitgebreid het klikgedrag van uw bezoekers op de website. Als u ziet dat er dagelijks 500 mensen uw contactpagina bezoeken en verlaten zonder contact op te nemen, ontbreekt bij die mensen wellicht de gewenste communicatiemethode. Analyseer de statistieken binnen uw ingezette kanalen en schakel hier op.