Facebook strategieInmiddels zit een groot deel van de bedrijven op social media. Ze twitteren, Facebooken en bloggen er op los, maar wat is nu precies het doel daarvan? Bijna alle bedrijven richten zich op de like, het krijgen van nieuwe volgers en het vergroten van het netwerk. Op zich is daar niets mis mee, een groter bereik biedt namelijk ook meer commerciële kansen. Echter wordt wel vaak vergeten dat het in werkelijkheid gaat om het activeren van de doelgroep. Social media marketing is meer dan een like!

Een groot bereik biedt meer commerciële kansen, maar biedt nog geen hoger brand commitment. Een brand commitment is de verbonden van de doelgroep richting het merk. Binnen de social media zorgt een brand commitment ervoor dat de persoon bereid is de merkinformatie te verspreiden binnen zijn of haar netwerk. De voetbalclubs in Nederland zijn hier een mooi voorbeeld van. Neem Ajax, zij hebben de meeste ‘likes’. Maar Feyenoord heeft daarentegen de meeste trouwe fans. Het aantal mensen dat daar reageert op posts is fors hoger dan bij Ajax. Op basis van deze informatie zou er dus gezegd kunnen worden dat Feyenoord een grotere merkloyaliteit heeft dan Ajax. Maar wat is er belangrijker, kwaliteit (meer loyaliteit) of kwantiteit (meer likes).

Het activeren van de doelgroep gaat niet vanzelf. Hier zijn campagnes en goede content voor nodig om de likes te converteren tot loyale likes. De juiste inhoud op het juiste platform, aandacht geven aan de doelgroep en het activeren van leuke social media acties verhogen het brand commitment.

Op korte termijn lijkt een Facebook pagina met veel likes (kwantiteit) dus belangrijk. Op langer termijn is echter een Facebook pagina met wat minder likes maar een hoge loyaliteit effectiever. Door de hoge loyaliteit aan het merk, delen en verspreiden zij de content als een olievlek over het internet. Hierdoor zal dit netwerk in een hele korte tijd nog verder uitgroeien. Gelukkig begrijpen steeds meer bedrijven dat social media belangrijk is om een sterke brand commitment en meer loyaliteit te creëren. Dit kan namelijk leiden tot een hoger bestedingsgedrag. De social media is namelijk ook het kanaal waar men op zoek gaat naar relevante informatie, waar men een gevoel krijgt bij een merk en waar men op zoek is naar interactie. De bezoeker wil serieus genomen worden en aandacht krijgen. De doelgroep wil niet langer meer alleen informatie op moeten zoeken op een statische corporate website of bellen met een klantenservice medewerker.

Facebook is uitermate geschikt om de aandacht van het publiek op te vangen, relevante informatie te bieden en er voor te zorgen dat mensen die verspreiden en delen. Heb je hulp nodig met het goed inrichten van uw social media kanalen? Of wil je eens vrijblijvend de social media kanalen laten analyseren? Neem gerust eens contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.