Merkloyaliteit is het belangrijkste op de social media. Een loyale gebruiker zorgt ervoor dat uw content gedistribueerd wordt. Zo wordt de informatie gedeeld en leidt dit uit zichzelf tot een groter bereik. Want we weten allemaal dat een groter bereik leidt tot meer commerciële kansen.
Op dit moment maken vooral bedrijven gebruik van social media marketing die direct inspelen op de nieuwe ontwikkelingen. Neem hierbij Coca Cola of KLM. Andere bedrijven hebben meer moeite met het inzetten van social media marketing, dit omdat het voor hen erg lastig is om de voordelen van social media te kwalificeren. Veel bedrijven vinden het lastig om social media in te zetten om zo commercieel succes te behalen.
Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die enthousiast zijn over de mogelijkheden die social media marketing te bieden heeft. Zij ervaren dat social media marketing bijdraagt aan een grote loyaliteit vanuit de doelgroep. Dit resulteert dan automatisch in een hoger bestedingsgedrag. Het zijn de sociale kanalen waar de doelgroep op zoek gaat naar relevante informatie. Men gaat op zoek naar een gevoel bij het product en interactie. Anno 2013 wil men niet alleen informatie opzoeken op een statische website of te bellen met een medewerker van een klantenservice. Social media is bij uitstek geschikt om de aandacht van het publiek te vangen, om relevante content te plaatsen en er voor te zorgen dat mensen dit delen, in discussie gaan of zelfs in actie komen!
Vergelijk het met een bezoek aan een fysieke winkel waarin u direct geholpen wordt. In deze winkel wordt u netjes te woord gestaan door iemand die verstand van zaken heeft en waar je terecht kunt met vragen voor, tijdens of na de aankoop. Als merk wil je de klant meer centraal zetten en daar is social media het uitstekende platform voor!