Hoe werkt Google, bovenaan in Google komenVeel bedrijven komen bij ons binnen met de vraag om bovenaan in Google te komen. Echter hebben zij nog niet nagedacht over de zoekwoorden. Op welke zoekwoorden wilt u bovenaan in Google komen? Hoe weten we nu welke zoekwoorden uw potentiële klant gebruikt? Graag help ik jullie op weg met het selecteren van de juiste zoekwoorden en het uitvoeren van een goed zoekwoorden onderzoek. Want niet de optimalisatie, maar de zoekwoorden bepalen het succes van uw internet marketing!

Om te beginnen met een succesvolle zoekmachine optimalisatie, is het van belang om te weten wie uw doelgroep is. Welke producten of diensten bied je aan en wat is het profiel van iemand die uw producten of diensten zoekt? Op basis van de juiste doelgroep segmentatie kunt u namelijk bepalen in welke taal uw doelgroep spreekt. Als voorbeeld neem ik de dienstverlening van zoekmachine optimalisatie. Men kan zoeken op “bovenaan in Google”, maar men kan ook zoeken op “online strategie bepaling”. Dit heeft te maken met het profiel van de doelgroep. Zo zal een ondernemer van een MKB bedrijf eerder op “bovenaan in Google” zoeken, terwijl een marketingmanager van een multinational eerder op een “online strategie bepaling” zal zoeken. Daarnaast is het belangrijk om de unieke punten van uw diensten of producten te benoemen. Wat maakt uw product of dienst beter dan dat van de concurrent?

Google biedt zelf ook enkele handige hulpprogramma’s om de juiste zoekwoorden te bepalen. Via de Zoekwoordplanner van Google kunt u zoekwoorden opgeven. Van deze zoekwoorden wordt inzichtelijk gemaakt hoe vaak hier maandelijks op gezocht wordt. Daarnaast kunt u dit ook segmenteren, dus hoeveel mensen uit uw regio zoeken er op het betreffende zoekwoord? Daarnaast biedt de Google Zoekwoordplanner zelfs de mogelijkheid om uw website adres in te vullen. Op basis van uw website, presenteert Google u een opzet van mogelijke zoekwoorden. Maar in de zoekmachine zelf geeft Google ook diverse suggesties. Zo worden zoekopdrachten vaak aangevuld met zoektermen die het meest gebruikt worden.

Vaak gaan bedrijven de mist in met het selecteren van zoekwoorden, dit aangezien zij er niet serieus mee om gaan. Zij selecteren een serie zoekwoorden uit de eigen grote woordenschat. Veelal zijn dit ook vaktermen. Maar het gaat er niet om waar u op zoekt, het gaat er om waar uw toekomstige potentiële klanten op zoeken! Het geeft vaak verrassende inzichten wanneer u aan enkele personen uit deze doelgroep vraagt om uw product te beschrijven. Of laat hen eens zoeken op uw bedrijf… U komt woorden tegen, die u zelf niet bedacht zou hebben en die de concurrentie ook veelal nog niet gebruikt! Een mega kans! Dit zorgt namelijk voor relevante bezoekers op uw website en een lage concurrentie, dus lage kosten voor de optimalisatie.

Kijk ook eens naar de zoekwoorden van de concurrent. In welke taal spreekt uw concurrentie? De websites van uw concurrenten zijn een inspiratiebron voor uw zoekwoordenonderzoek. Het kan u inzichten geven, maar kan u ook laten zien waar u in kunt “uitblinken”. Want wat maakt u uniek ten opzichte van uw concurrentie? En welke zoekwoorden passen er bij die unieke punten? Daarnaast kunt u goed analyseren wat de boodschap van uw advertentie moet worden. U wilt zich onderscheiden, dus wat maakt uw bedrijf anders dan dat van hem?

Wees daarnaast creatief met zoekwoorden. Stel: u wilt tablets verkopen, dan zijn zoekwoorden als “tablet kopen” en “kopen tablet” relevant, probeer de woorden te wisselen. Daarnaast kun je gaan zoeken naar synoniemen zoals “ipad kopen” of door de opdracht specifieker te maken, zoals “tablet online kopen”. Zoekwoorden als alleen “tablet” en “ipad” lijken erg interessant, u kunt hier namelijk in één woord veel verkeer mee vangen. Maar deze zoekwoorden zijn ook erg duur, het kost ontzettend veel energie en tijd (en tijd is geld) om deze zoekwoorden hoog te positioneren. Een zoekwoord als “tablet online kopen” is specifieker, dit betekent dat dit zorgt voor een gerichter publiek. Daarnaast is de concurrentie een stuk minder op dat zoekwoord. Kies daarom dus ook zoveel mogelijk voor ‘longtails’. Bij deze zoektermen loopt u misschien het grote publiek mis, maar ligt het percentage van conversie fors hoger dan de algemene zoektermen. Om van uw zoekwoorden ‘longtails’ te creëren kunt u uw zoekwoorden specificeren met bijvoorbeeld specifieke eigenschappen.

Uw internet marketing valt of staat met de selectie van de juiste zoekwoorden. Denk er daarom niet te licht over en neem er uitgebreid de tijd voor. Analyseer uw doelgroep, analyseer uw concurrentie en selecteer de juiste zoekwoorden. Wij helpen u graag vrijblijvend op weg met de selectie van de juiste zoekwoorden en het samenstellen van een krachtig zoekwoorden onderzoek.

Interessante links & tools: