U wilt met uw website bovenaan in Google komen? Er zijn twee manieren om dit te bereiken, adverteren of optimaliseren. Maar wat werkt er beter en hoe haalt u het maximale uit uw internet marketing budget? Om bovenaan in Google te komen kunt u gebruik maken van het adverteerprogramma Google Ads, maar ook kunt u uw website optimaliseren zodat deze organisch beter gevonden wordt.
Inhoudsopgave
SEO: het optimaliseren van uw website
Één van de manieren om uw website beter vindbaar te maken is door uw website te optimaliseren, kortom: SEO. De afkorting SEO staat voor search engine optimization. Google heeft kwaliteit erg hoog in het vaandel staan. Als de kwaliteit van de uitgeserveerde zoekresultaten naar beneden gaat, zal het grote publiek een alternatief gaan zoeken voor Google. Om deze rede wil Google websites hoog in Google plaatsen die op het betreffende zoekwoord de hoogste relevantie kunnen bieden. Google heeft een algoritme ontwikkeld waarmee hij de websites beoordeeld op hun kwaliteit. Rankingfactoren zijn bijvoorbeeld de kwaliteit van de website op technisch vlak. Is de website mobielvriendelijk? Hoe snel is de website? Hoe zien de URL-paden van de website eruit? Één van de belangrijkste rankingfactoren is de content. Hoe goed zijn uw teksten? Zijn uw teksten ook zoekwoordrijk? Maar ook de populariteit van uw website is van belang. Hoeveel mensen verwijzen naar uw website? Op basis van deze richtlijnen bepaalt Google welke website er op welke positie in Google terecht horen te komen. Bij een SEO optimalisatie wordt uw website zo goed mogelijk geoptimaliseerd naar de wensen en richtlijnen die Google gesteld heeft, dit om zo uw website bovenaan in Google te krijgen. Wel een belangrijk punt hierbij is dat men niet doorslaat in het optimaliseren. Het overdreven optimaliseren kan door Google als “spam” gezien worden, maar houd er ook rekening mee dat uw bezoekers niet zitten te wachten op een website tekst met overdreven veel zoekwoorden. Zoek de juiste balans tussen de richtlijnen die Google stelt en wat de website bezoekers van uw website verwachten. Het voordeel van zoekmachine optimalisatie is dat u investeert in de kwaliteit van uw website. Echter kan zo’n kwaliteitsslag wel een tijdje duren. Om uw website mobielvriendelijk te maken, om de juiste teksten te schrijven en uw website Google-vriendelijk in te richten is wat tijd nodig.
SEA: adverteren bij Google
Naast het optimaliseren van Google kunt u ook adverteren bij Google. Via het adverteerprogramma Google Ads kunt u veel bezoekers krijgen. Door het opzetten van advertenties kunt u zo de topposities in Google “kopen”. Echter hanteert Google geen vaste prijs voor zijn advertenties. De kosten zijn volledig afhankelijk van de concurrentie. Op basis van een veilingprincipe worden de posities in Google verkocht. Om deze rede is het van groot belang om vooraf een duidelijk budget te stellen wat uw budget wordt. Wat is een lead waard en wat mag een website bezoeker u dan kosten? Een groot voordeel van adverteren bij Google is dat u betaalt per klik. Al zien duizenden uw advertentie, u betaalt slechts voor de mensen die ook daadwerkelijk op uw advertentie hebben geklikt. Ook biedt Ads interessante opties om uw publiek verder te verfijnen, zo kunt u targeten op een locatie. Op deze manier kan ik met mijn advertentie bovenaan in Google staan op het zoekwoord “internetbureau“, maar is deze advertentie alleen zichtbaar binnen een straal van 5 kilometer van ons kantoor. Het adverteerprogramma van Google biedt talloze mogelijkheden en kansen, maar deze moeten wel strategisch en goed ingezet worden, dit om te voorkomen dat er marketingbudget verloren gaat aan irrelevante bezoekers.
Het grote verschil tussen SEO en SEA
Het grote verschil tussen SEO en SEA is in twee woorden samen te vatten:
- SEO is investeren.
- SEA is adverteren.
Als u er voor kiest om te beginnen aan een SEO optimalisatie heeft u niet direct binnen enkele minuten resultaat, maar werkt u aan een lange termijn oplossing voor uw website. Het adverteren in Google biedt kansen omdat u direct een grote groep website bezoekers kunt bereiken, maar ook biedt het interessante kansen voor het targeten van bezoekers. Het nadeel is echter dat u blijft betalen per klik, wanneer de geldkraan dicht gaat bent u dus ook niet meer zichtbaar via Ads.
Online strategie: de ultieme combinatie van SEO en SEA
Zowel SEO als SEA hebben beiden hun voor- en nadelen en bieden allebei interessante kansen. Op basis van uw marketingbudget, doelstellingen en doelgroep kan bepaald worden welke inzet het meest relevant voor uw website is. De verhouding en combinatie van SEO en SEA dient vastgesteld te worden in een online strategie. Op basis van deze strategie wordt bepaald welk communicatiemiddel voor u het meest effectief is.
Benieuwd wat SEO en SEA voor uw website kunnen betekenen? Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.