OMNICHANNEL STRATEGIE





Omnichannel strategie

HV Media is een uniek omnichannel bureau, maar wat is dat nu precies en hoe past zo’n omnichannel strategie nu precies in uw organisatie? Een omnichannel bureau klinkt erg lastig en duur, maar dat valt ontzettend mee! Omnichannel is een manier van denken. Als omnichannel bureau denken wij met u mee over de rol van uw fysieke winkel tegenover uw online shop. Daarnaast kijken wij er naar hoe offline en online elkaar kunnen versterken. Als omnichannel bureau zijn wij thuis in de wereld van internet marketing. Wij weten bijvoorbeeld hoe wij uw website bovenaan in Google kunnen krijgen. Wij werken maximaal transparant aan bijvoorbeeld uw zoekmachine optimalisatieAdWords campagnes, social media marketing, e-mailmarketing of conversie optimalisatie.

Vaak worden alle online marketingtoepassingen verkocht als losse producten of diensten. Wij geloven daar echter niet in. De samenhang van de (online) marketingactiviteiten bepaalt namelijk het online succes.

Als u bijvoorbeeld een website hebt die bovenaan in Google staat op “goedkoop drukwerk“, maar u bent met uw product twee keer zo duur als de partijen die op de tweede en derde positie in Google staan, dan zullen uw posities resulteren in hogere bezoekersaantallen, maar niet tot meer omzet leiden. HV Media streeft naar meer omzet door de inzet van een heldere internet marketing strategie.

Online-strategie-bepaling-1 Omnichannel strategie | Omnichannel bureau
Omnichannel-strategie Omnichannel strategie | Omnichannel bureau

Hoe werkt een omnichannel bureau aan uw omnichannel strategie

HV Media is gespecialiseerd in het opzetten en uitwerken van een uitgebreide omnichannel strategie. Binnen zo’n strategie zetten wij uw klant centraal. Het is uiteindelijk dus niets meer dan een mix van de juiste communicatiekanalen en de juiste boodschap op het juiste moment. Via een strategie biedt u uw klant een naadloos aankoopproces waarin hij steeds in zijn behoeften wordt voorzien en vindt wat hij op dat moment zoekt. U kunt het dus ook wel zien als het creëren van een gedegen merkbeleving. Het opzetten van een strategie is voor iedere organisatie haalbaar kwa rendement en investering. Er kan namelijk zeer gericht geschakeld worden op de wensen en behoeften van de klant. Als omnichannel bureau werken wij aan uw strategie door de inzet van de volgende vier stappen.

  1. Kennismaken met de klant
  2. Customer journey
  3. Ontwikkelen merkbeleving
  4. Implementatie

Stap 1 – kennis maken met de klant

Als omnichannel bureau beginnen wij bij de eerste stap, een goede kennismaking met uw klant. De gehele strategie wordt namelijk opgezet voor de behoeften van uw klant. Uw klant (of toekomstige klant) hoeft geen kanalen meer te zien, deze moet zich vlekkeloos door het hele netwerk van kanalen heen weten te bewegen. Wij zorgen er als omnichannel bureau voor dat de klant kan winkelen op de manier zoals hij het wil, waar en wanneer! De klant maakt hierbij vaak combinaties van diverse kanalen. Zo kan de klant bijvoorbeeld met name via zijn tablet zich oriënteren op uw product, terwijl hij deze online vanaf een desktop bestelt. Deze zelfde klant kan vervolgens later zijn bestelling weer in de fysieke winkel ophalen… De klant kiest voortdurend de kanalen die het beste passen bij zijn behoeften. Als omnichannel bureau richten wij uw organisatie zodanig in dat de klant hier optimaal van kan benutten en u zo dus niet alleen klanten krijgt, maar ze ook vooral behoudt! De eerste stap is daarom om uw klanten goed in kaart te brengen en de wensen en behoeften zo nauwkeurig mogelijk vast te leggen.

Doelgroep-specificatie-1 Omnichannel strategie | Omnichannel bureau
Customer-journey Omnichannel strategie | Omnichannel bureau

Stap 2 – customer journey

Als uw doelgroep goed in beeld is gebracht gaan we aan de slag met uw customer journey, oftewel: het in beeld brengen van het aankoopproces. Welke stappen zet uw potentiële klant voor hij daadwerkelijk een product of dienst afneemt? Hierdoor worden alle behoeften in kaart gebracht die uw klant heeft. Van oriëntatie tot aan de after sales, alle stappen worden hierbij zorgvuldig in kaart gebracht. Zo is het bijvoorbeeld ontzettend belangrijk dat u zichtbaar bent als de klant bezig is met de oriëntatie. Dit kunt u doen door goed in Google te worden gevonden. Wij onderzoeken exact alle stappen die gezet worden voor de aankoop van een product, zo worden alle behoeften in kaart gebracht. Dit doet men in een customer journey, oftewel een schets waarin alle kanalen en behoeften in beeld worden gebracht. Hierdoor wordt zichtbaar welke kanalen of touchpoints er missen. Het omnichannel bureau zorgt er voor dat uw website in alle stadia van het aankoopproces in beeld is en blijft bij de klant.

Stap 3 – ontwikkel merkbeleving

HV Media is één van de eerste omnichannel bureaus in Nederland. Wij zijn van mening dat het hebben van een webshop en een goed product niet meer voldoende is. De klant verwacht tegenwoordig een beleving rond uw product of dienst. Deze beleving kan namelijk een grote meerwaarde worden voor uw klant. Als omnichannel bureau zijn wij er in gespecialiseerd om deze meerwaarde toe te voegen aan uw product of dienst, om zo de factor prijs van een minder hoge waarde te krijgen. Uw klanten worden dus door een omnichannel bureau loyaler gemaakt. Maar hoe werkt zo’n omnichannel bureau dan in de praktijk? Allereerst is het bijvoorbeeld belangrijk om offline uitingen conform aan de online uitingen te maken. Vaak hebben een offline winkel en online winkel twee totaal verschillende ontwerpen. Zorg ervoor dat de klant de uitstraling herkent in de fysieke winkel. In de Nederlandse markt is hier Bol.com een prachtig voorbeeld van. Zij hebben de huisstijl van de website een op een doorgevoerd in de afhaalpunten in de supermarkten. Kortom: zorg dat uw huisstijl doorgevoerd wordt zowel online als offline. Daarnaast is het belangrijk om uw meerwaarde ook op alle platformen door te zetten. Als u offline sterk bent in goede klachtenafhandeling, zorg dan dat u ook een sterke webcare afdeling hebt staan. Of wanneer u in de persoonlijke service aanbiedt, voer dit dan ook online door. Doe dit door middel van een sterke klantenservice en goede bereikbaarheid, bijvoorbeeld door de inzet van een live chat. Daarnaast is het ook belangrijk om in te spelen op de verschillende kanalen die men kan inzetten. De tijd dat men alleen via een desktop uw website bezocht is voorbij. Zorg dus dat uw website ook goed functioneert op tablets en smartphones, zorg er dus voor dat u een responsive website heeft. Omnichannel bureau HV Media loopt met u al deze stappen door om zo een goede merkbeleving op te zetten.

Omnichannel-strategie-marketing Omnichannel strategie | Omnichannel bureau

Stap 4 – implementeren

Omnichannel bureau HV Media helpt u ook volledig met het implementeren van uw omnichannel strategie. Om dit goed te implementeren is het gebruik van een ERP-CRM-systeem een ideale tool. Een ERP systeem wordt vaak gebruikt om alle stromingen rond administratie, financiële zaken en logistieke zaken te synchroniseren over de verkoopkanalen. Dit ERP systeem zit vaak gekoppeld aan een CRM systeem. Een CRM systeem is een systeem waarin alle klantgegevens centraal staan opgeslagen. Deze data kan ideaal gebruikt worden om het behoeftepatroon in beeld te brengen en hier bijvoorbeeld persoonlijke promoties aan te koppelen. Stel: u hebt een webshop met inkt cartridges en u ziet dat uw klant per 6 weken een bestelling plaats van enkele specifieke cartridges. Dan kunt u in week 5 na de laatste aankoop deze voor een aanbiedingstarief aanbieden, dit om er voor te zorgen dat de klant een week later niet op internet gaat oriënteren naar dit product, maar het direct weer bij u afneemt. Zo voeren wij als omnichannel bureau uw omnichannel strategie op microniveau in. Maar er zijn nog talloze manieren om uw online activiteiten en offline activiteiten elkaar te laten versterken. Denk hierbij aan een webshop waarin het mogelijk is om de bestelling in de winkel op te halen. Daarnaast kan er in een fysieke winkel een losse ruimte zijn om online bestellingen te plaatsen of kunt u uw offline klanten vragen lid te worden van de nieuwsbrief. Het zijn slechts enkele voorbeelden. Als omnichannel bureau denken wij graag met u mee om voor u een gedegen omnichannel strategie op te zetten.

Offline en online zorgen samen voor een unieke balans. Een webshop is meer dan een plaats waar men online producten koopt. Binnen webshops zitten mensen in ieder aankooptraject, van oriëntatie tot aan aftersales. Een offline winkel verandert echter ook kwa functie. De rol van een fysieke winkel is steeds meer de branding en beleving. Daar wordt niet zo zeer meer het product gekocht, maar is wel een belangrijk punt om het product te zien, proeven en te beleven. Laat ons meedenken tot een gedegen omnichannel strategie voor uw perfecte balans tussen online en offline.




Combineer online en offline
met uw omnichannel strategie!

Profiteer van zowel offline als offline met ultieme combinatie.

OFFERTE AANVRAGEN

De insteek van Henri is, ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg, tegen een normaal tarief. Daar hou ik van.

Goof van Rijswijk (Plameco Plafonds)

9,1

67 beoordelingen

100% Beveelt HV Media aan.

10 0