U kent het wel. U heeft een webshop of website en wilt hiermee nieuwe klanten trekken. Vaak wordt er veel energie gestoken in het trekken van bezoekers naar de webshop of website, maar dat is slechts één stap. Hoe maakt u van uw bezoekers klanten? En hoe converteer je de klant tot een trouwe klant? Door de inzet van de juiste middelen en maatregelen komt u een heel eind.

De eerste stap richting het behalen van rendement uit uw webshop of website is niet lastig. Zorgen dat u bezoekers krijgt? Maar hoe krijgt u die bezoekers? Hoe zorgt u er voor dat u vindbaar wordt in het oerwoud dat internet heet? Zorg er voor dat u vindbaar wordt, dat u bovenaan in Google komt op de juiste zoekwoorden. Maar waar hier de werkzaamheden voor veel internet marketing bureau’s stoppen, is dit slechts de eerste stap. Het gaat erom dat je potentiële klant (de bezoeker), de boodschap ervaart als een relevante boodschap. Dat is de basis van customer engagement.

Customer engagement is het verzamelwoord voor de mate van betrokkenheid van klanten met elkaar, een organisatie of een merk. Deze relatie kan dus zowel online als offline zijn. Vaak zien we hierin een multi chanel customer engagement, een combinatie van online en offline. Maar waarom is het nu zo belangrijk om betrokken klanten te hebben? Met de komst van de online revolutie is de wereld transparanter geworden en lijkt alles binnen handbereik. Voor de consument is dit daarom ook een geweldige situatie, voor de (online) retailer echter een moeilijke situatie. Hoe zorgt u ervoor dat u uw doelgroep nog weet te bereiken? Maar nog moeilijker, hoe maakt u van uw klanten, klanten die loyaal aan u blijven? Loyale klanten worden ook wel “engaged customers” genoemd en zijn van groot belang voor de merkbeleving. Deze betrokken klanten zijn vaker bereid tot herhaalaankopen en converteren ook sneller.

Maar hoe maakt u nu van uw klanten betrokken klanten? Herhaalde interacties met uw klanten is het grote geheim achter loyaliteit vanuit uw klanten. Het is belangrijk dat u met enige regelmaat een relevante boodschap kunt geven. Zo raken klanten overtuigd van de waarde van een merk. Hierbij kunt u denken aan goede gesegmenteerde e-mailmarketing of de inzet van social media marketing.