Als organisatie wilt u bovenaan in Google, u wilt dat uw website gevonden wordt door de juiste mensen. Echter wilt u hier niet de hoofdprijs voor betalen. Nadat u zelf wat bent gaan googelen, onderneemt u zelf de eerste stappen voor de optimalisatie van uw website. U gaat zelf uw website optimaliseren, om zo bovenaan in Google te komen. Echter is internet marketing anno 2013 een vak apart geworden. SEO zit vol met valkuilen die de staat van uw website definitieve schade aan kunnen brengen. Daarom hebben wij voor u de meest gemaakte SEO fouten op een rijtje gezet.

De meest gemaakte fout op het gebied van internet marketing is dat het zoekmachine marketing vaak wordt gezien als een kortdurend project. Contracten voor een jaar, een eenmalig project zijn niet de oplossing voor een rendabele investering in uw positionering op internet. Wanneer u serieus aan de slag wilt met internet marketing, gaat u op zoek naar een internet marketing bureau waar u een langetermijnrelatie mee kunt opbouwen. Aan SEO zit namelijk wel een begin en start, maar geen oplevering! Aangezien de concurrentie niet stil staat, kan zoekmachine marketing nooit opgeleverd worden. Uw project is nooit klaar. Bovenaan in Google komen is leuk, maar bovenaan in Google blijven vergt tijd en energie.

Daarbij is er nog een veelgemaakte fout binnen de optimalisatie van uw website. Bedrijven staren zich blind op het scoren in de zoekmachines, zij willen bovenaan in Google! Echter vergeten zij hierdoor de gebruiker volledig uit het oog. Met onleesbare teksten, slecht uitziende pagina’s en teksten die niet doeltreffen aan de gebruiker slaan zij dan ook volledig de plank mis. Want wat heeft u er aan om bovenaan in Google te staan als de bezoeker na irritaties binnen een paar seconde wegklikt en alsnog naar uw concurrent gaat die onder u staat? Binnen internet marketing wordt vaak de basis van marketing vergeten. Begin daarom uw internet marketing activiteiten met het vaststellen van uw doelgroep (op wie richt u zich?), uw unieke verkoopargumenten (unique selling points) en een sterke SWOT analyse (uw sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen). Als u vanuit deze basis gaat werken zorgt u namelijk voor een doeltreffende optimalisatie. Zo gaat u niet alleen bovenaan in Google komen, maar bouwt u ook een betere relatie op met uw bezoeker. Want waar bent u naar op zoek? Wilt u bovenaan in Google, of wilt u meer klanten/omzet/winst…?

Houdt de gebruiker in ere, geef de gebruiker de informatie die hij zocht. Het is niet verstandig om gebruik te maken van technieken zoals keyword spanning (te veel trefwoorden in een tekst), of door uw website gebruikers te overladen met links. Dat is een not done en zal op korte termijn goed werken om bovenaan in Google te komen, maar uiteindelijk betaalt u de rekening. Want Google straft dit gedrag op den duur genadeloos af. Daarbij zorgt deze optimalisatie voor irritatie bij uw website gebruikers, waardoor de gebruikers niet zullen worden geconverseerd tot leads of klanten! Bovenaan in Google komen is niet het doel waarmee u moet starten aan internet marketing, het doel is om meer klanten te werven. SEO (bovenaan in Google komen) is hierbij een middel dat u inzet om zo uw doelstelling te behalen, meer bezoekers te krijgen en de conversie op uw pagina’s te verhogen!