Laten we als SEO bureau gelijk even plat beginnen: u hebt een website en u wilt dat deze bezocht wordt. U bent er trots op en hebt er een – behoorlijke – investering in zitten. Maar om bezocht te worden, moet uw website vindbaar zijn. En daar bedoelen we mee: vindbaar zijn in ze zoekmachine van Google. Maar wat u doen om hoog te ranken in de wonderen wereld van Google?

Let’s talk about SEO

SEO, Search Engine Optimization, u kent het wel. Niet? Het is een verzamelnaam voor de technieken die worden gebruikt, door de SEO-specialist, om de vindbaarheid van uw website te vergroten in zoekmachines zoals Google. En vindbaarheid = meer bezoekers = meer leads. Goed geschreven webteksten is één van de technieken die van levensbelang zijn voor SEO, maar wat doen social media voor uw SEO?

Fans, likes & shares

Miljarden mensen over de hele wereld gebruiken social media. ZO VEEL? Ja echt. Een totale invasie op het internet. Dat betekent: uw doelgroep zit op social media. En geloof ons; u kunt veel met social media marketing. Het is ideaal voor klantverbinding, klantloyaliteit én uw vindbaarheid. Via social media, zoals Facebook, Instagram en LinkedIn leren potentiële klanten (en dus potentiële websitebezoekers) jouw bedrijf/merk kennen. U werkt aan uw bereik (lees: het aantal mensen dat in aanraking komt uw content zoals een post, advertentie, blog) via social media. En: hoe groter het bereik, hoe groter de kans dat men uw bedrijf leert kennen. Maar hoe? Fresh Lemon, als social media bureau, kan bijvoorbeeld ervoor zorgen u consistent content plaatst op uw kanalen en u 24/7 de interactie aangaat middels webcare. Zo bent u altijd on bij uw fans, wat uiteindelijk zorgt voor een groter bereik (= beter vindbaar). 

De gouden combi

De relatie tussen social media (fans, likes, shares, reviews, pins, etc) en een hoge ranking lijkt zeer groot. Want ja, social media vergroten uw vindbaarheid. Maar social media kan niet toveren. Actief zijn op social media betekent daarom niet dat automatisch je SEO beter wordt. Maar u kunt je socials wel op en slimme manier inzetten om uw vindbaarheid positief te beïnvloeden. En nu bent u vast benieuwd hoe…

Goede content = interactie

U kunt nog zoveel posten: als het niet gezien wordt, houdt het op en doet het niks voor uw vindbaarheid. Door content te verspreiden via social media wordt uw bereik groter. Dus door op social de interactie aan te gaan, verhoogt u de kans dat uw content gelezen – en wellicht gedeeld – wordt. En precies dat maakt uw website relevanter in de ogen van meneer Google.

Just link it!

Wat zeker bijdraagt aan een betere vindbaarheid van uw website is linkbuilding: links van uw website verwerken in de uitingen. Links vanaf social platforms kunnen een goede invloed hebben op uw SEO. Even in Jip & Janneke taal: u post een bericht op uw social(s) met daarin een link van de website. U deelt bijvoorbeeld een project, nieuwe pagina of een blog. Google bepaald namelijk hoe relevant uw website is, aan de hand van de hoeveelheid en de kwaliteit aan links die vanaf andere websites naar uw website leiden.

Use it or lose it

Als u eenmaal de Google-top hebt bereik, kunt u echt niet zomaar op uw luie gat gaan zitten. SEO vraagt om constante aandacht, hetzelfde geldt voor social media. U moet aanwezig blijven en kwaliteit en consistentie bieden.

Dus wat u moet doen om hoog te ranken in de wonderen wereld van Google? SEO en social combineren, want dat is goud! En onthoud: social media kan niet toveren en SEO is geen magie.

Oké… en nu?

U wilt die gouden combi ervaren, nietwaar? Schakel dan bureaus in die er echt verstand van hebben. HV Media zorgt ervoor dat uw website bovenaan in Google verschijnt en Fresh Lemon neemt u bij de hand op het gebied van social media. Kijk, 2 bureau die ook een gouden combi zijn, want als vaste partners kunnen wij uw SEO én social media voor elkaar laten werken. Are you in?

Gastblog: Nicole Roubos, Fresh Lemon