Lokaal gevonden worden wordt steeds belangrijker. De inzet van lokale SEO en lokale SEA kan hierin een mooi middel zijn. Nieuwe ontwikkelingen spelen steeds meer in op lokale zoekopdrachten. Zo vindt 1 op de 3 zoekopdrachten plaats vanaf een mobiel apparaat. Waarin men vaak op zoek is naar een lokaal bedrijf. Hoe zorgt u er als ondernemer voor dat u lokaal gevonden wordt in uw eigen regio? In deze blog informeren wij over de mogelijkheden van lokale SEA en lokale SEO.

Lokale SEA: Mogelijkheden van lokaal adverteren

Google Ads is een zeer geavanceerde tool om te adverteren. De vele mogelijkheden die Google biedt kunnen dus ook lokaal zeer goed uitpakken. Bij een succesvolle Ads campagne is het belangrijk om op het juiste moment op de juiste plaats te adverteren. Zo kunt u lokaal adverteren in uw eigen regio op landelijke zoekwoorden. Zo kunt u uw advertentie laten tonen in een straal van een X aantal kilometer rond uw bedrijf, of eventueel in een specifieke stad of regio. Stel: u heeft een fietsenwinkel in Den Bosch. Als mensen in Amsterdam zoeken op “fietsenwinkel”, is het niet rendabel om uw advertentie te tonen bij deze mensen. Als iemand uit Den Bosch echter zoekt op dit zoekwoord, is het echter wel interessant om uw advertentie te tonen. De kans is namelijk heel groot dat die persoon op uw advertentie klikt, omdat hij ziet dat u ook uit de buurt komt. Dit vergroot de kans op een verkoop. U krijgt hiermee op een effectieve manier een relevante website bezoeker op uw website. Doordat u de campagne zo effectief en doelgericht instelt, betaalt u dus niet voor irrelevante website bezoekers.

Traditionele marketing vs. Internet marketing

Adverteert u veel in traditionele media? Heeft u nog nooit geadverteerd in Google? Of heeft u na het gebruik van een Ads waardebon de moed opgegeven? Een gemiste kans! Een sterke effectieve lokale Ads campagne kan namelijk veel voor uw bedrijf betekenen. Een Ads campagne is niet alleen goedkoper dan traditionele media, maar is namelijk ook nog eens volledig te meten. U kunt precies zien hoeveel mensen u bereikt met uw campagne en hoe zij zich navigeren op uw website. Hierdoor kunt u tijdens uw campagne steeds verder blijven aansturen op verkoop en conversie. U kunt zelfs conversiepunten instellen, zodat u precies kunt zien hoeveel mensen uiteindelijk ook daadwerkelijk een (online) aankoop doen of contact opnemen met uw bedrijf. Hierdoor kunt u exact zien wat de online campagne kost en u oplevert! Daarbij betaalt u bij een lokale SEA campagne alleen voor de bezoekers die ook daadwerkelijk op uw website komen en betaalt u dus niet meer voor ‘branding’.

Lokale SEO & Lokale SEA

Een Ads campagne kan een belangrijk onderdeel zijn van uw online strategie. Een lokale Ads campagne is bijvoorbeeld heel sterk in combinatie met lokale SEO. Bij lokale SEO kunt u er voor zorgen dat u organisch bovenaan in Google komt. Zo wordt uw website zodanig ingericht dat uw website hoog in Google scoort als men bijvoorbeeld zoekt op “fietsenwinkel Den Bosch”. Het voordeel van lokale SEO is dat dit een investering is. U blijft niet betalen per klik, maar investeert in de kwaliteit van uw website. Daarnaast is het een betaalbare optimalisatie methode, dit aangezien u alleen concurreert met lokale partijen.

Echter zal niet iedereen die een fiets wil kopen direct zoeken op fietsenwinkel “Den Bosch”. Sommige mensen zullen in Google zoeken op alleen “fietsenwinkel”. Via een effectieve lokale SEA campagne kunt u deze mensen ook opvangen door lokaal te adverteren op het zoekwoord “fietsenwinkel”. Hierdoor is lokale SEA een perfecte aanvulling op uw lokale SEO. Zo zijn lokale SEO en lokale SEA met elkaar verbonden en heeft u een optimaal lokaal bereik binnen uw doelgroep.

Zowel bij lokale SEO als lokale SEA richt u zich namelijk op website bezoekers uit uw eigen regio, die passen binnen uw regionale doelgroep. Benieuwd naar hoe wij lokale SEA en lokale SEO voor uw bedrijf kunnen inzetten? Vraag eens een vrijblijvend adviesgesprek aan. Wij vertellen u er namelijk graag meer over.

Bron: https://adwords.googleblog.com/2016/05/ads-and-analytics-innovations-for-a-mobile-first-world.html